دانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522سرمقاله: حکمرانی محلی آبسرمقاله: حکمرانی محلی آب42614FAانوش نوری اسفندیاریاندیشکده تدبیر آب ایرانJournal Article20220708سرمقاله: حکمرانی محلی آب <br />انوش نوری اسفندیاری/ مشاور هیئت تحریریهhttps://jwsd.um.ac.ir/article_42614_9a158a7d6cd968cd99e62004a393eb6e.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Water Resources Management Indicators Focusing on Governanceشاخصهای مدیریت منابع آب با تمرکز بر حکمرانی1104251610.22067/jwsd.v9i1.2110.1086FAمرجان قوچانیاندانشجوی دکتری علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانمحمد فشائیدانشآموخته دکتری گروه علوم و مهندسی آب، دانشکده کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانJournal Article20211011Social conflicts around the water axis, salinization of water resources, declining groundwater levels, etc. indicate the existence of major shortcomings in the country's water management system. Some of these consequences are due to natural factors such as drought, climate change, etc. Another part is affected by water governance policies. Governance and management are similar in general, but in fact management in the form of executive and governance activities is the existing structural framework for the implementation of those activities. Water governance is a range of political, social, economic, and administrative systems that exist for the development and management of water resources and the provision of water services at various levels of society and is a direct mechanism for people's livelihood. Another reason for the importance of governance is the relationship with some macro indicators of society. The indicators of good governance vary according to the circumstances of each society. In the process of evaluating good governance, any kind of judgment and evaluation should be based on certain criteria and indicators. Localization of indicators in any society will accelerate the achievement of stability in the desired area. In this article, with the aim of being aware of the global knowledge in order to implement good water governance in the country, the various stages of changes in world water management were examined and its effects on domestic water policy and management were pointed out. Then, a comparative study of local water resources management and indigenous knowledge with indicators and principles of good governance was conducted. Finally, by explaining the context and structure of the principles of governance in the country, it became clear that good governance will be possible through accountability, the right to comment, and social justice, which are of great importance.تعارضات اجتماعی حول محور آب، شور شدن منابع آب، افت سطح آب زیرزمینی و ... بیانگر وجود نارساییهای اساسی در سیستم مدیریت آب کشور است. بخشی از این پیامدها، ناشی از عوامل طبیعی همچون خشکسالی، تغییر اقلیم و ...، بخشی دیگر متاثر از سیاستهای حکمرانی آب است. حکمرانی و مدیریت از منظر کلی شباهت دارند؛ اما در واقع مدیریت در قالب فعالیتهای اجرایی و حکمرانی، بستر ساختاری موجود بر اجرای آن فعالیتها است. حکمرانی آب طیفی از نظامهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اداری است که برای توسعه و مدیریت منابع آب و عرضه خدمات آبی در<strong> </strong>سطوح مختلف جامعه وجود دارند و سازوکاری مستقیم برای بهزیستی مردم بهشمار میرود. دلیل دیگر اهمیت حکمرانی ارتباط با بعضی از شاخصهای کلان جامعه است. شاخصهای حکمرانی خوب باتوجهبه شرایط هر جامعه متفاوت است. در فرآیند ارزیابی حکمرانی خوب، باید هر نوع قضاوت و ارزیابی، مبتنی بر معیارها و شاخصهای معین باشد. بومیسازی شاخصها در هر جامعهای رسیدن به پایداری در حوزۀ مورد نظر را تسریع خواهد نمود. در این مقاله با هدف آگاهی از دانش جهانی به منظور اجرای حکمرانی خوب آب کشور، مراحل مختلف تغییرات مدیریت آب دنیا بررسی و به اثرات آن بر سیاستگذاری و مدیریت داخلی آب کشور اشاره شد. سپس مطالعه تطبیقی از مدیریت و دانش بومی منابع آبی با شاخصها و اصول حکمرانی خوب انجام گرفت. در نهایت با تبیین زمینهها و ساختار اصول حکمرانی در کشور، مشخص شد حکمرانی خوب از طریق پاسخگویی، حق اظهار نظر و عدالت اجتماعی که درجه اهمیت بالایی دارند، میسر خواهد شد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42516_f56d60639d537b476208d93fa266d793.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Challenges of Governance and Integrated Urban Water Resources Management (Case Study: Cities of Bushehr Province)چالشهای حکمروایی و مدیریت یکپارچه منابع آب شهرها "مطالعة شهرهای استان بوشهر"11244251710.22067/jwsd.v9i1.2110.1089FAمصطفی محمدی ده چشمهدانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز. ایرانعقیل گنخکیدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز. ایران0000-0002-9630-656XJournal Article20211023Additive and Negative impacts of climate change in recent years, such as consecutive drought, simultaneously with increasing urban population and rate urbanization, has caused most countries in the world, including Iran, faced a shortage of accessible water resources; But in response to these shortcomings, managers and decision-makers at different levels, without considering the interests of all stakeholders and their participation in related decisions, by emphasizing supply-oriented solutions and have refrained implementation of integrated water resources management. This study aims to identify and evaluate the challenges of governance and integrated management of urban water resources in a descriptive-analytical method. For this purpose, after determining and extracting the desired indicators using the opinions of academic experts and managers, and decision-makers related to the subject, Shannon entropy weighting methods to weigh these challenges and the combined TOPSIS ranking method to determine and display the situation the cities of Bushehr province have been used in relation to each other. According to the results; The challenges of "secession and numerous decision-making organizations in water resources management" and "emphasis on water supplying policies" with weights of 0.089 and 0.086, respectively, were identified as the most important challenges. The results of the study of selected indicators of water resources governance and analysis of the quantitative research model have shown that the cities of Bushehr, Genaveh, and Deylam at the level of "absolutely desirable governance", Borazjan city at the level of "optimal governance", Ahram, Khormoj, and Assaluyeh at the level of "governance" On average, the cities of Kangan and Jam are at the level of "unfavorable rule" and the city of Deir is at the level of "completely undesirable rule".پیامدهای منفی و فزاینده تغییر اقلیم در سالهای اخیر مانند خشکسالیهای متمادی در همافزایی با افزایش جمعیت شهرها و رشد شهرنشینی سبب شده است تا اکثر کشورهای جهان ازجمله ایران با کمبود منابع آب قابلدسترس مواجه شوند؛ اما در پاسخ به این کمبودها، مدیران و تصمیمگیران سطوح مختلف بدون توجه به منافع گروداران و شرکت دادن آنها در تصمیمگیریهای مرتبط، بر راهحلهای عرضه محور تأکید دارند و از پرداختن به مدیریت یکپارچه منابع آب خودداری نمودهاند. این پژوهش با هدف شناخت و ارزیابی چالشهای حکمروایی و مدیریت یکپارچه منابع آب شهرها به روش توصیفی–تحلیلی انجام شده است. بهاینمنظور پس از تعیین و استخراج شاخصهای مورد نظر با استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی و مدیران و تصمیمگیران مرتبط با موضوع، از روشهای وزندهی آنتروپی شانون برای وزندهی به این چالشها و از روش ترکیبی رتبهبندی <strong>TOPSIS </strong>برای تعیین و نمایش وضعیت شهرهای استان بوشهر نسبت به هم استفاده شده است. بر اساس نتایج؛ چالشهای "تفرق سازمانهای تصمیمگیر در مدیریت منابع آب" و "تأکید بر سیاستهای عرضه محور آب" به ترتیب با وزنهای089/0 و086/0 بهعنوان مهمترین چالش شناخته شدند. نتایج بررسی شاخص های منتخب حکمروایی منابع آب و آنالیز مدل کمی پژوهش نشان داده است که شهرهای بوشهر، گناوه و دیلم در سطح "حکمروایی کاملاً مطلوب"، شهر برازجان در سطح "حکمروایی مطلوب"، شهرهای اهرم، خورموج و عسلویه در سطح "حکمروایی متوسط"، شهرهای کنگان و جم در "سطح حکمروایی نامطلوب" و شهردیَر در سطح حکمروایی کاملاً نامطلوب" قرار دارند.https://jwsd.um.ac.ir/article_42517_84c4e9e2cb8ea06ff6d56933478ad16d.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Identify and Evaluate Stakeholders in Groundwater Resource Governance
(Case Study: Hamedan-Bahar Plain)شناسایی و ارزیابی گروداران در حکمرانی منابع آب زیرزمینی (مورد مطالعه: دشت همدان-بهار)25384252110.22067/jwsd.v9i1.2111.1099FAترانه صرامی فروشانیدانشجوی دکتری توسعه کشاورزی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانحمید بلالیدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانرضا موحدیدانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانJournal Article20211116Understanding groundwater resource systems is crucial to protecting and monitoring them. Despite many studies on water resources management and related issues and biosafety, Attempts to systematically identify, classify, or analyze stakeholders and the importance of their role and position in participatory management and governance of water resources are very rare. Therefore, this study is to identify and understand the importance of stakeholders in terms of power and interests in the field of groundwater resources in the Hamadan-Bahar plain. The statistical population of the study includes farmers exploiting groundwater resources and experts of organizations related to groundwater resources in the Hamadan-Bahar plain. Based on the results of experts opinions matrix and farmers, the regional water organization, MPs and the water and sewerage organization with averages of 93.35, 6.7 and 6.77 with the highest power, respectively, Also, in terms of benefits, farmers, regional water organization and Jihad-e-Agriculture organization have higher benefits with averages of 6.97, 16.7 and 5.5, respectively. Also, the results of the Mann-Whitney test showed that there is no significant difference between the opinions of the two groups in terms of power and interests of stakeholders. According to both groups, the most benefits are related to farmers because they are the main actors and stakeholders in the use and exploitation of groundwater resources. Based on the matrix of stakeholders, the necessary strategies were adopted for each sector. The results of this study can be considered as an initial understanding and identification of stakeholders and then as a basis for analysis with emphasis on the development of programs and strategies needed to improve the protection and exploitation of groundwater resources. درک سیستمهای منابع آب زیرزمینی برای حفاظت و نظارت از آنها بسیار مهم است. با وجود مطالعات بسیاری که در زمینه مدیریت منابع آب و مسائل مربوط به آن و امنیت زیستی انجام گرفته است، تلاش برای شناسایی سیستماتیک، طبقهبندی و یا تجزیه و تحلیل گروداران و اهمیت نقش و جایگاه آنان در مدیریت مشارکتی و حکمرانی منابع آب بسیار نادر است. بنابراین هدف این مطالعه شناسایی و درک اهمیت گروداران از نظر قدرت و منافع در حوزه حکمرانی منابع آب زیرزمینی در دشت همدان-بهار میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کشاورزان بهرهبردار از منابع آب زیرزمینی و کارشناسان سازمانهای مرتبط با منابع آب زیرزمینی دشت همدان-بهار است. براساس نتایج ماتریس نظرات کارشناسان و کشاورزان، سازمان آب منطقهای، جهاد کشاورزی و سازمان آب و فاضلاب به ترتیب با میانگینهای 6/7،93/35 و 6/77 بالاترین قدرت و همچنین از نظر منافع، کشاورزان، استانداری و اداره کل منابع طبیعی به ترتیب با میانگینهای 6/97، 5/5،16/7 منافع بالاتری دارد. همچنین نتایج آزمون منویتنی نشان داد تفاوت معنیداری بین نظرات دو گروه از نظر قدرت و منافع گروداران وجود ندارد. از نظر هر دو گروه، بیشترین منافع مربوط به کشاورزان میباشد چرا که بهعنوان بازیگران و گروداران اصلی در استفاده و بهرهبرداری از منابع آب زیرزمینی میباشند، براساس ماتریس گروداران استراتژیهای لازم برای هر بخش اتخاذ شد. نتایج این مطالعه میتواند بهعنوان درک و شناسایی اولیه گروداران و سپس بهعنوان مبنایی برای تجزیه و تحلیل با تأکید بر توسعه برنامهها و استراتژیهای لازم جهت بهبود حفاظت و بهرهبرداری از منابع آب زیرزمینی مورد توجه و استفاده قرار گیرد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42521_b8ec92945b3545e1e44ebdf569c98dc0.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522An Analysis of Key Drivers of Agricultural Water Resources Governance (Case study: Tarom County, Iran)تحلیلی بر پیشرانهای کلیدی حکمروایی منابع آب کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان طارم)39524252310.22067/jwsd.v9i1.2111.1102FAسعید نصیری زارعدانشجوی دکتری، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-3709-9289اصغر طهماسبیاستادیار، گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20211129Many regions in Iran, are facing significant stagnation of natural resources, including access to sufficient and sustainable water, and its adverse consequences have appeared in many sustainability indicators of these regions. Good governance is commonly recognized as the most important initiative for addressing the agricultural water shortage in the country. Thus, it is crucially important to examine the priority area of interventions for the realization of water governance. With this in mind, this research is conducted to identify the key factors and driving forces of agriculture water governance in Tarom County in Iran. The required data were collected through semi-structured interviews with 29 managers and experts in agriculture, environmental protection, and rural water supply and sewerage departments and were coded and analyzed using MAXQDA software. Then, the interaction of identifies key factors was examined by pairwise comparison questionnaires filled by 12 experts and managers and analyzed with MICMAC Software. The findings revile that, the governance of agricultural water resources in Tarom city is unstable and the facilitation of stakeholder’s participation and, decentralization and delegation of authority to the local level are two main driving forces for the realization of water governance in the region. Furthermore, improving the irrigation water efficiency, formulation of appropriate regulatory policies in water supply and demand sections, as well as proper management of surface and groundwater are identified and recommendable as the key goals for improving agriculture water governance.بسیاری از مناطق کشورمان با رکود قابل توجه منابع طبیعی از جمله دسترسی به آب کافی و پایدار مواجه بوده و پیامدهای نامطلوب آن در بسیاری از شاخصهای پایداری این مناطق پدیدار شده است. حکمروایی خوب، عموماً به عنوان مهمترین ابتکار عمل برای پاسخ به کمبود منابع آب کشاورزی کشور شناخته می شود. بر این اساس شناسایی مداخلات اولویتدار جهت تحقق حکمروایی آب اهمیت زیادی دارد. با این آگاهی، این تحقیق به بررسی و شناسایی مولفههای اصلی و پیشرانهای کلیدی حکمروایی منابع آب کشاورزی در شهرستان طارم پرداخته است. دادههای مورد نیاز به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته با 29 نفر از مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی، اداره حفاظت از محیطزیست و اداره آبفای روستایی جمعآوری و با بهرهگیری از نرمافزار مکسکیودا (MAXQDA) مولفههای اصلی حکمروایی منابع آب کشاورزی کدگذاری و شناسایی شدند. سپس اثرات متقابل عوامل مذکور با بهرهگیری از پرسشنامه مقایسه زوجی توسط 15 نفر از متخصصین و مدیران آب تعیین و به روش آیندهپژوهی در نرمافزار MICMAC بررسی شد. براساس یافتههای تحقیق، مدیریت منابع آب کشاورزی در شهرستان طارم ناکارآمد بوده و تسهیل مشارکت گروداران و تمرکززدایی و تفویض اختیارات به سطوح محلی، از مهمترین پیشرانهای کلیدی تحقق حکمروایی خوب منابع آب کشاورزی شناسایی شدند. از طرف دیگر توسعه ارتقای راندمان آبیاری، اتخاذ سیاستها و قوانین تنظیمی مصارف آب و همچنین مدیریت مناسب آبهای سطحی و زیرزمینی به عنوان اهداف کلیدی حکمروایی منابع آب کشاورزی قابل شناسایی و پیشنهاد میباشد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42523_be64b2bb78a28c62eed2ca5e6997b99c.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Identification and Analysis of Factors Affecting Social Marketing in the Field of Water and Wastewater Industryشناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی در حوزه صنعت آب و فاضلاب کشور53604252410.22067/jwsd.v9i1.2111.1094FAعبدالحکیم کلامیدانشجوی دکتری گروه مدیریت بازاریابی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانهرمز مهرانیاستادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی،قزوین، ایرانپرویز سعیدیاستاد گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایراابراهیم عباسیاستاد گروه مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20211104Drought, population growth, industrialization of society, and expansion of urbanization are the factors that have led to the crisis of water resources in the country, In this regard, social marketing has an effective role in improving the pattern of water consumption. Therefore, the purpose of this study was to identify and analyze the factors affecting social marketing in the field of water and wastewater industry. This research was applied in terms of purpose and since the implementation method was a descriptive survey with a mixed exploratory. approach. In the qualitative stage, the research team consisted of 16 academic and organizational experts who were selected by the targeted method and snowball technique. In the quantitative stage of the statistical population, there were 3500 water and sewage experts in the country. The sample size was determined to be 346 according to Krejcie and Morgan’s table and a simple random sampling method was used. The content analysis method was used to identify the factors and the method of the structural equation was used to analyze the relationships of variables with Smart PLS software. The results showed that the effective factors of social marketing include 20 components in the form of 6 dimensions (self-concept-perceived behavioral control-religiosity-mental norms-attitude-moral norms). Also, the results of structural equations showed that attitude factors with a coefficient (0.436) have the most and religiosity with a coefficient (0.310) has the least effect on social marketing.خشکسالی، افزایش جمعیت، صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی از عواملی است که منجر به بحران منابع آب در کشور شده است بنابراین باتوجهبه وضعیت موجود منابع آب کشور، راهکارهای مبتنی بر برنامهریزی و تغییر الگوهای مصرف میتواند شرایط بحران کم آبی را کاهش دهد. در این راستا، بازاریابی اجتماعی نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف آب، دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی در حوزه صنعت آب و فاضلاب کشور بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از آنجاییکه روش اجرا، توصیفی-پیمایشی بود با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، کارشناسان آب و فاضلاب کشور به تعداد 3500 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 346 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج نشان دادند عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی، شامل 20 مؤلفه در قالب 6 بعد (خودپنداری-کنترل رفتاری ادراک شده-دینداری-هنجارهای ذهنی-نگرش-هنجارهای اخلاقی) میباشند. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان دادند عوامل نگرش با ضریب (0/436) بیشترین و دینداری با ضریب (0/310) کمترین تأثیر را بر بازاریابی اجتماعی دارند.https://jwsd.um.ac.ir/article_42524_d142889415155b8536d0284d497255f6.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Discourse Analysis of “Equitable Water Distribution” Law in Iranتحلیل گفتمان قانون توزیع عادلانه آب در ایران61744251410.22067/jwsd.v9i1.2110.1088FAامیر ملکیدانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانصادق صالحیدانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانلیلا کریمیدانشجوی دکتری رشته جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانسید محمد شبیریاستاد گروه آموزش محیطزیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانJournal Article20211018With the emergence of the water crisis and its numerous consequences in Iran, researchers in various sciences have investigated the causes and offered solutions to prevent it, but most of them have not addressed the complex relations and interactions of the water sector with the wider social, political and economic systems. The present study is based on the idea that there are different perceptions about the water problem in Iran and this difference in meanings and perceptions has been effective in passing laws and adopting the country's water policies. Using the discourse analysis method and combining the approaches of Fairclough and Laclau/Moff, the semantic system of “ the equitable water distribution” law was studied. The findings were presented in two parts: an analysis of the textual characteristics of the law and its connections to the economic, social, and political conditions of the society. The results showed that the law has been influenced by revolutionary values and conditions of the society in the early years after the victory of the Islamic Revolution. Ambiguity in the definition of concepts such as justice and public interests, disbelief in water resources constraints and imminent crisis, disbelief in nature’s entity and living ecosystems, and neglect of citizens’ agency has made this law a non-equitable one that ignores the rights of nature and future generations.با بروز بحران آب در ایران و ظهور پیامدهای متعدد آن، محققان علوم مختلف علل را بررسی و برای پیشگیری از آن راهکارهایی ارائه نمودند، اما اکثر آنها به روابط پیچیده و تعاملات بخش آب با نظامهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وسیعتر نپرداختهاند. تحقیق حاضر بر این تفکر استوار است که برداشتهای متفاوتی در مورد مسئله آب در ایران وجود دارد و این تفاوت در معانی و برداشتها بر تصویب قوانین و اتخاذ سیاستهای آبی کشور مؤثر بوده است. در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیل گفتمان و با تلفیق رویکردهای فرکلاف و لاکلا و موف، نظام معنایی موجود در قانون توزیع عادلانه آب بررسی شد. یافتهها در دو بخش تحلیل ویژگیهای متن قانون و بررسی ارتباط آن با شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه ارائه شد. نتایج حاکی از تأثیرپذیری این قانون از ارزشهای انقلابی و شرایط حاکم بر جامعه در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بود. ابهام در تعریف مفاهیم از جمله عدالت و مصالح عمومی، عدم باور به محدودیتها در منابع آبی و زودهنگام بودن بحران، عدم باور به موجودیت طبیعت و اکوسیستمهای زنده و غفلت از نقش عاملیت شهروندان، قانون توزیع عادلانه آب را به قانونی ناعادلانه تبدیل کرده است که حقوق طبیعت و نسلهای آینده را نادیده میگیرد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42514_39c5c00f89b512fe19f678da24255b12.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Investigating The Role of Livelihoods Diversity in Resilience and Welfare Level of The Rural Community in The Face of Climate Change (with Emphasis on Drought)بررسی نقش تنوع معیشتی در تابآوری و سطح رفاه جامعه روستایی در مواجهه با تغییر اقلیم (با تأکید بر خشکسالی)75844252210.22067/jwsd.v9i1.2111.1098FAایرج صالحدانشیار، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، ایراننرگس صالح نیادانشیار، گروه اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانسید شهاب میرباقریدانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، ایرانحامد اکبرپوردانشجوی دکتری، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، ایرانمهدی باستانیدکتری تخصصی اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-5232-7553Journal Article20211116Resilience is recognized as a potential capacity of a community at risk that faces hazards for adaptation or resistance to change to achieve or maintain an appropriate level of performance. Occurring environmental changes, rural areas are affected more and more vulnerable. Considering the importance of resilience in understanding the syntax of dealing with critical issues, this study examines the role of livelihoods diversity in resilience and welfare of the rural community in facing climate change using the factor analysis method with 5 indicators and 38 sub-indices in 2019-2020. In this study, 206 questionnaires were completed in the village of Jaro in Alborz province. To achieve the research goal, using Cronbach's alpha was first used to ensure the reliability of the questionnaire. The results show that 38 factors are questioned in eight groups. In the first group (the most important group), many indicators such as participation in collective employment activities, familiarity with new market needs, business development through the use of new technologies, business development through the use of new technologies, experience in a variety of occupational environments, learning new skills in economic activities reflect the importance of recognizing the basic needs of the market and increasing the ability of villagers to carry out alternative agricultural activities in crisis.تابآوری بهعنوان ظرفیت بالقوه جامعه در معرض مخاطرات، با هدف حفظ یا رسیدن به سطح مناسبی از عملکرد، برای سازگاری یا مقاومت در برابر تغییرات شناخته میشود. باتوجهبه تغییرات اقلیمی، نواحی روستایی ازجمله مناطقی هستند که در معرض آسیبپذیری بیشتری قرار دارند. باتوجهبه اهمیت موضوع تابآوری در شناخت نحوه رویارویی با مسائل بحرانی، مطالعه حاضر به بررسی نقش تنوع معیشتی در تابآوری و سطح رفاه جامعه روستایی در مواجهه با تغییر اقلیم با بهرهگیری از روش تحلیل عاملی و با استفاده از 5 شاخص و 38 زیرشاخص در سال 99-1398 پرداخته است. در این راستا، تعداد 206 پرسشنامه در دهستان جارو از توابع بخش پلنگآباد، شهرستان اشتهارد در استان البرز تکمیل شد. نتایج نشان میدهد 38 عامل مورد پرسش در هشت گروه قرار گرفتهاند. همچنین، نتایج حاکیاز آن است که در گروه نخست بهعنوان مهمترین گروه، بسیاری از شاخصها مانند مشارکت در فعالیتهای اشتغالزایی جمعی، آشنایی با نیازهای جدید بازار، توسعه کسبوکار از طریق بهکارگیری فناوریهای نوین، تجربه کار در محیطهای متنوع شغلی، یادگیری مهارتهای جدید فعالیتهای اقتصادی، نشاندهنده اهمیت شناخت نیازهای اساسی بازار و افزایش توانایی روستاییان برای انجام فعالیتهای جایگزین کشاورزی در مواقع بحران میباشد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42522_3f3cf93b12b31aae276f7308421dce48.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Climate Risk Management (CRM) and the Necessitate for Formulate and ImPlement the National Adaptation Plan (NAPs)مدیریت ریسک اقلیمی (CRM) و ضرورت تدوین و اجرای برنامه های سازگاری ملی (NAPs)85944252010.22067/jwsd.v9i1.2111.1095FAآذر زریندانشیار، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000-0002-4542-3176عباسعلی داداشی رودباریپژوهشگر پسادکتری اقلیم شناسی، گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000-0002-9308-1019Journal Article20211105Climate risk management (CRM) is an organized approach that combines climate events, trends, prediction, and projection in development-related decisions to maximize benefits and minimize potential losses. Climate change changes the characteristics of risks and, hence, increases the uncertainty of the occurrence of risks and thus forces to redefine traditional ways of crisis management. The historical experience of the occurrence of climate hazards, as we see these days in Iran in the form of devastating floods and persistent droughts, may no longer be a good basis for crisis management. Therefore, if we want development to be based on adaptation, we must consider observable trends and long-term projections by climate models. The Climate Risk Index (CRI) is one of the items examined in this paper. Iran's CRI index score in 2019 was 27 and its global CRI ranking was 18. The CRI is significantly increasing compared to the 20-year average (2000-2020), which indicates Iran's high climatic risk. Accordingly, the national adaptation plans (NAPs), as well as the establishment of a management system compatible with climate change, drought management plan, and improving water productivity should be the basis of the country's macro-plans such as national land management plans.مدیریت ریسک اقلیمی (CRM) رویکردی سازمان یافته از ترکیب رخدادها، روندها، پیشبینیها و پیشنگریهای اقلیمی در تصمیم گیریهای مرتبط با توسعه برای به حداکثررساندن منافع و به حداقل رساندن آسیبها یا زیانهای احتمالی است. تغییر اقلیم ماهیت مخاطرات را تغییر و پیرو آن عدم قطعیت رخداد مخاطرات را افزایش داده و در نتیجه شیوههای مرسوم مدیریت بحران را وادار به بازتعریف مینماید. تجربه تاریخی رخداد مخاطرات اقلیمی همانند آنچه امروزه در ایران به شکل سیلهای ویرانگر و خشکسالیهای مداوم شاهد آن هستیم ممکن است دیگر مبنای مناسبی برای مدیریت بحران نباشد. بنابراین اگر خواهان آن باشیم که توسعه بر مبنای سازگاری باشد، باید روندهای قابل مشاهده و پیشنگریهای بلندمدت توسط مدلهای اقلیمی را در نظر گرفت. شاخص جهانی ریسک اقلیمی (CRI) یکی از مواردی است که در این مقاله بررسی شد. نمره شاخص CRI ایران در سال 2019، 27 و رتبه جهانی CRI آن 18 بوده است که درکنار افزایش قابل توجه نسبت به میانگین بیست ساله (2019-2000) نشان دهنده ریسک اقلیمی زیاد ایران است. بر همین اساس برنامههای سازگاری ملی (NAPs) همانند برقراری نظام مدیریتی سازگار با تغییر اقلیم، برنامه مدیریت خشکسالی و بهبود بهرهوری آب باید اساس برنامهریزیهای کلان کشور همچون برنامههای ملی آمایش سرزمین باشد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42520_a54116dc7c9cd31f24c2f1ddb81b0e51.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Designing a Promotional Model for Improving Irrigation Management to Deal with the Water Shortage Crisis in East Azarbaijn Provinceطراحی الگوی ترویجی بهبود مدیریت آبیاری برای مقابله با بحران کمآبی در استان آذربایجان شرقی951044253710.22067/jwsd.v9i1.2109.1078FAعلی اکبریدانشآموخته کارشناسیارشد مدیریت کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. تبریز، ایرانجواد محمودی کرمجواناستادیار، گروه مدیریت کشاورزی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. تبریز، ایران0000-0003-0835-0040Journal Article20210908This study was conducted to design and present a promotional model for improving irrigation management to deal with the water shortage crisis in East Azarbaijan province. Promoting improved irrigation management is an important key to achieving the goal of productivity of all factors of production and helping to feed the growing population of the earth. Proper irrigation management in agriculture can be one of the most important and basic strategies to deal with the water scarcity crisis. Therefore, proper knowledge of the irrigation process, its optimal management, promotion, and proper use of agricultural water seems necessary. The required information was collected by completing a questionnaire. The statistical population of the study included all extension experts of East Azerbaijan province (N=343). The results of the study showed that there is a significant relationship between education, work experience, and job satisfaction with the level of irrigation management culture. Findings show the lack of knowledge of extension experts and farmers, lack of integration of agricultural lands, more expensive equipment for modern irrigation methods, and lack of choice of appropriate cultivation, which hinders the development of agricultural development in the region.این پژوهش بهمنظور طراحی و ارائه الگوی ترویجی بهبود مدیریت آبیاری برای مقابله با بحران کمآبی در استان آذربایجان شرقی انجام شده است. ترویج بهبود مدیریت آبیاری یک عامل کلیدی مهم برای دستیابی به بهرهوری کل عوامل تولید و کمک به تغذیه جمعیت در حال رشد زمین میباشد. مدیریت صحیح آبیاری در کشاورزی میتواند یکی از مهمترین و اساسیترین راهکارهای مقابله با بحران کمآبی محسوب شود. بر این اساس شناخت صحیح از فرآیند آبیاری، مدیریت بهینه آن، ترویج و نحوه استفاده مناسبتر آب کشاورزی ضروری به نظر میرسد. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان ترویج استان آذربایجان شرقی بود (343=N). نتایج مطالعه نشان داد رابطه معنیداری بین میزان تحصیلات، سابقه کار، رضایت از شغل با میزان فرهنگسازی مدیریت آبیاری وجود دارد. یافتههای پژوهش کمبود میزان آگاهی کارشناسان ترویج و کشاورزان، عدم یکپارچگی اراضی کشاورزی، گرانتر تمام شدن وسایل روشهای نوین آبیاری و عدم انتخاب نوع کشت مناسب را نشان میدهد که مانع از پیشبرد توسعه کشاورزی در منطقه است.https://jwsd.um.ac.ir/article_42537_1628ad8a7af2fe7d39bc2815c2ae470b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Sociological Analysis of Social Participation in the Design and Implementation of Municipal Wastewater Collection and Treatment Networkتحلیل جامعهشناختی مشارکت اجتماعی در طراحی و اجرای شبکه جمعآوری و تصفیه فاضلاب شهری1051164251810.22067/jwsd.v9i1.2110.1090FAحمید مسعودیاستادیار، گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران0000-0003-0497-434XJournal Article20211026implementing large-scale projects such as municipal wastewater collection and treatment networks with the aim of reusing water in industry and agriculture, improving environmental health and quality of life, regardless of social participation, is not possible or causes high costs. The purpose of this study is to Sociological analysis of people's social participation in the implementation of such projects. The research method was the survey and and the effect of independent variables on the dependent was measured using a researcher-made questionnaire. The statistical population is all households living in -Zarand city of Kerman, where one of these projects is being implemented in this city, and 375 people were selected by cluster random sampling. Data were collected at home and analyzed using SPSS software. Findings show that the independent variables have a direct linear relationship with the dependent and have been able to predict 36% of changes in the dependent variable. On the other hand, based on the effect coefficients of linear regression (β) of Social and cultural class (β =0.16), Existence of challenges in domestic sewage treatment (β =0.17), Knowledge of sewage project implementation methods (β =0.16), Participation in social affairs (β =0.26), quality of life Satisfaction (β =0.24), and Social and institutional trust (β=0.15) are effective on participating in the implementation of Zarand municipal Wastewater treatment plan. In another part of the findings, it has been identified that the most important effects of this project from the people's point are increasing water for industry, reducing the risks of wells falling, and improving the health quality of neighborhoods. To optimally implement this plan, suggestions are provided at the end of the article.اجرای کلانطرحهایی همچون شبکه جمعآوری و تصفیه فاضلاب شهری با هدف استفاده مجدد از آب در صنعت و کشاورزی، ارتقای سطح بهداشت محیطی و کیفیت زندگی، بدون توجه به مشارکت اجتماعی، ممکن نیست و یا هزینههای بالایی را سبب میشود. هدف اجرای این پژوهش تحلیل جامعهشناختی مشارکت اجتماعی مردم در اجرای چنین پروژههایی است. روش پژوهش، پیمایش بوده و با استفاده از پرسشنامه محققساخته، تأثیر متغیرهای مستقل بر وابسته سنجیده شد. جامعه آماری کلیه خانوارهای ساکن شهر زرند کرمان هستند و یکی از این طرحها در این شهر در حال اجرا است و نمونهگیری تصادفی خوشهای به تعداد 375 نفر از بین آنها انتخاب شد. دادهها درب منازل گردآوری شده و با کمک نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، متغیرهای مستقل با وابسته رابطه خطی مستقیم دارند و توانستهاند 36 درصد تغییرات متغیر وابسته را پیشبینی کنند از سوی دیگر بر اساس ضرایب تأثیر رگرسیون خطی (β) طبقه اجتماعی و فرهنگی (0/16=β)، وجود چالش در دفع فاضلاب خانگی (0/17=β)، آگاهی از شیوههای اجرای طرح فاضلاب (0/16=β)، مشارکت در امور اجتماعی (0/26=β)، رضایت از کیفیت زندگی شهری (0/24=β) و اعتماد اجتماعی و نهادی (0/15=β) بر تمایل به مشارکت در پیادهسازی طرح تصفیه فاضلاب شهری زرند مؤثر هستند. در بخش دیگری از یافتهها مشخص شده مهمترین آثار این طرح از نظر مردم افزایش آب برای صنعت، کاهش خطرات ریزش چاهها و بهبود کیفیت بهداشت محلات خواهد بود. در راستای اجرای بهینه این طرح پیشنهادهایی در انتهای نوشتار ارائه شده است.https://jwsd.um.ac.ir/article_42518_f8b96641506c1592a0a6632e0d26904a.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Use of Recycled Materials in the Manufacture of Porous Concrete to Remove TOC from Municipal Runoffاستفاده از مصالح بازیافتی در ساخت بتن متخلخل بهمنظور حذف TOC از رواناب شهری1171264251510.22067/jwsd.v9i1.2110.1085FAحمید ادبدانشآموخته کارشناسیارشد، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمریم عباسیاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20211003Purifier porous concrete as a new technology in the development of urban areas for the controlling and physical treatment of runoff has been considered in many industrialized countries in recent years. The use of recycled compounds in the manufacture of concrete in order to reduce the pressure on natural resources and also lower the carbon dioxide generation for environmental preservation and sustainable development is the main challenge of the civil industry. In this study, two types of recycled ceramic and crushed concrete aggregates and one type of pumice aggregate with pozzolanic properties were used to make porous concrete to achieve the study’s goals and necessity. Six mixing plans were designed with high priority of permeability, sufficient strength, and suitable filtration. Mechanical properties including adsorption, density, porosity, permeability, and compressive strength and treatment efficiency (TOC removal) tests were performed on concrete samples. The results of studies showed that the use of pumice up to 25% replacement with recycled construction materials increased the porosity and permeability of concrete by 13 and 43%, respectively, and its density and compressive strength decreased by 12.5 and 39%, respectively, compared to the control sample. In the view of the removal of TOC, a 13% increase in yield was observed for the sample with a 25% replacement of pumice. The outstanding performance of the mixing plan containing pumice aggregates in mechanical strength and treatability can be considered a new approach to the use of recycled materials in the development and construction of urban areas.بتن متخلخل تصفیهگر بهعنوان فناوری نوین در توسعه فضای شهری بهمنظور کنترل و تصفیه فیزیکی روانابهای شهری در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورهای صنعتی قرار گرفته است. استفاده از ترکیبات بازیافتی در ساخت بتن بهمنظور کاهش فشار بر منابع طبیعی و همچنین کاهش تولید گاز دیاکسیدکربن بهمنظور حفظ محیطزیست و توسعه پایدار چالش اساسی صنعت عمران میباشد. در این پژوهش جهت رسیدن به اهداف و ضرورت فوق، از دو نوع سنگدانه بازیافتی سرامیک و بتنی خردشده و یک نوع سنگدانه پامیس با خواص پوزلانی بهمنظور ساخت بتن متخلخل استفاده شد. 6 طرح اختلاط با اولویت نفوذپذیری بالا، مقاومت کافی و تصفیهپذیری مناسب طراحی شدند. بر این اساس آزمایشات خواص مکانیکی (شامل جذب، چگالی، تخلخل، نفوذپذیری و مقاومت فشاری) و تصفیهپذیری (حذف TOC) بر روی نمونههای بتنی انجام پذیرفت. نتایج مطالعات نشان داد استفاده از پامیس تا 25 درصد جایگزین با مصالح ساختمانی بازیافتی میزان تخلخل و نفوذپذیری بتن بهترتیب 13 و 43 درصد افزایش و میزان چگالی و مقاومت فشاری آن بهترتیب 12/5 و 39 درصد کاهش نسبت به نمونه شاهد داشته است. در بحث حذف آلاینده آلی TOC افزایش عملکرد 13 درصدی برای نمونه با 25 درصد جایگزینی پامیس مشاهده شده است. عملکرد فوقالعاده طرح اختلاط حاوی سنگدانههای پامیس در مقاومت مکانیکی و تصفیهپذیری میتواند رویکرد نوین در استفاده از مصالح بازیافتی در توسعه و ساخت فضای شهری بهحساب آید.https://jwsd.um.ac.ir/article_42515_d4323f7e51e7196a423918a7076e0629.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Two-Dimensional Simulation of the Flow Pattern Around Spur Dike using the SRH-2D Numerical Modelشبیهسازی دو بعدی الگوی جریان در اطراف آبشکن با استفاده از مدل عددی SRH-2D1271344251910.22067/jwsd.v9i1.2110.1092FAمریم تیموری یگانهدانشجوی دکتری سازههای آبی، گروه مهندسی آب، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20211027The construction of structures such as gutters, despite erosion control, can be due to the formation of a localized flow structure such as sudden expansion and contraction at the flow passage, the formation of downstream flow, and its impact on the channel bed upstream of the gutter and The shear layer and the resulting turbulence can cause local erosion and threat to the structure. In this research, using the two-dimensional numerical model SRH-2D, the flow pattern around the spur dike wall was simulated with angles of 45, 90, and 135 degrees in the channel. The results showed that with an angle of 45 degrees, the length of the return zone of the stream will be about 2 and 8 times shorter than the 90 and 135° angle, respectively. However, in a spur dike with a 90 degree angle, the length of the return zone is about 3.5 times shorter than when the breaker is located at an angle of 135 degrees in the channel. Also, shear stress in the areas close to the floor in the spur dike with an angle of 45 degrees is the lowest value and the breaker with an angle of 135 degrees has the highest value.احداث سازههایی مانند آبشکن علیرغم کنترل فرسایش، میتواند به دلیل شکلگیری ساختار موضعی جریان مانند انبساط و انقباض ناگهانی در مقطع عبور جریان، شکلگیری جریان رو به پایین و برخورد آن به بستر کانال در بالادست آبشکن و شکلگیری لایه برشی و آشفتگیهای ناشی از آن، باعث ایجاد فرسایش موضعی و تهدید برای سازه باشد. در این تحقیق با استفاده از مدل عددی دو بعدی SRH-2D الگوی جریان در اطراف دیواره آبشکن، با زوایای قرارگیری 45، 90 و 135 درجه در کانال شبیهسازی شد. نتایج نشان داد در آبشکن با زاویه 45 درجه، طول ناحیه برگشت جریان نسبت به زاویه قرارگیری 90 و 135 درجه، به ترتیب نزدیک به 2 و 8 برابر کمتر خواهد شد. درحالیکه در آبشکن با زاویه قرارگیری 90 درجه، طول ناحیه برگشت جریان در حدود 3/5 برابر کمتر از حالتی است که آبشکن با زاویه 135 درجه در کانال قرار گرفته باشد. همچنین تنش برشی در نواحی نزدیک به کف در حالت آبشکن با زاویه 45 درجه کمترین مقدار و آبشکن با زاویه 135 درجه بیشترین مقدار را دارا میباشد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42519_dbfbd167a5184c5b1b773df947fa856e.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Local Water Governance in Iran:
Policy Implications and Recommendationsحکمرانی محلی آب در ایران: پیامدها و توصیههای سیاستی13514442615FAسید مختار هاشمیپژوهشگر در خارج از ایران / دانشگاه نیوکاسل انگلیسJournal Article20220708مفهوم "حکمرانی محلی آب" در ایران مورد توجه ذیمدخلان متعدد از جمله سیاستگذاران میباشد. مطالعات میدانی نشان میدهد که حکمرانی مشارکتی مبتنی بر جوامع محلی نه فقط مورد تأیید پژوهشگران، بلکه کارشناسان دستگاههای دولتی، سمنها و نمایندگان جوامع محلی است. اما در ایران سعی جدی برای ایجاد این نوع حکمرانی نشده است. عدهی زیادی از سیاستگذارن موثر و با نفوذ معتقد هستند که نگاه ملی و منافع ملی قربانی نگاه و منافع محلی میشود. بنابراین، تمرکزگرایی در مدیریت آب در ایران که گفتمان غالب است مانع از ایجاد حکمرانی محلی آب شده است. در این مقاله، این موضوع با توجه به حوزههای قضایی و رویکرد حقوقی بازنمایی میگردد. پیامدهای سیاستی در قبال مسائل مهم حقوقی از جمله مالکیت آب و فرهنگ سیاسی با توجه به مسایل و چالشها حکمرانی آب در حوضههای آبریز (با نگاه ویژه به دریاچه ارومیه) بررسی میشود. هدف گفتمانسازی برای سیاستگذاری پایدار در حکمرانی منابع آب و خاک میباشد. حکمرانی محلی آب به معنای استقلال از حاکمیت مرکزی یا هرج و مرج سیاسی نیست. این امر مستلزم به رسمیت شناختن نهادهای غیررسمی و محلی در چارچوب حقوقی با در نظر گرفتن مؤلفههای فرهنگی و اخلاقی میباشد. بنابراین، استدلال میشود که علاوه بر واقعیتهای اجتماعی-اقتصادی و سیاسی، گفتمانهای فرهنگی و اخلاقی باید در استراتژی مبتنی بر مشارکت چندجانبه برای اجرای موفقیتآمیز سیاستهای عمومی در زمینه آب و خاک مورد توجه قرار گیرد.https://jwsd.um.ac.ir/article_42615_13375110ea959561e9336e81894a4075.pdfدانشگاه فردوسی مشهدآب و توسعه پایدار2423-54749120220522Hydrosocial Principles; Water-Human-Nature Nexusاصول هیدرواجتماعی: ارتقاء از چرخه هیدرولوژی به چرخه هیدرواجتماعی14514842616FAسید مختار هاشمیپژوهشگر در خارج از ایران / دانشگاه نیوکاسل انگلیسJournal Article20220708<strong>معرفی کتاب: اصول هیدرواجتماعی؛ نکسوس آب-انسان-طبیعت</strong><br />کتاب حاضر یکی از آثار وزین و میراث ارزشمند سومین کنفرانس هیدرولوژی مناطق نیمه خشک و نتیجه تلاشهای ارزشمند دکتر سید مختار هاشمی با همکاری محققین و پژوهشگران برجسته و عالیقدر علوم مربوط به آب میباشد. در این کتاب کوشش میشود که موضوعات مختلف علوم اجتماعی در آب مطرح گردد. <br />این کتاب به 7 بخش تقسیم میشود که هر بخش دارای چند فصل (مجموعا 33 فصل) برای تبیین محور آن بخش میباشد: <br />بخش اول (9 فصل): دانش هیدرواجتماعی: مفاهیم پایه و رویکردها<br />بخش دوم (2 فصل): چارچوبهای حقوقی قانونی<br />بخش سوم (5 فصل): دیپلماسی و امنیت آب<br />بخش چهارم (5 فصل): جامعهشناسی آب<br />بخش پنجم: حکمرانی آب (5 فصل): دانش جغرافیا برای حکمرانی صحیح آب<br />بخش ششم (4 فصل): فرایندهای مشارکتی<br />بخش هفتم (3 فصل): توسعه ظرفیتهاhttps://jwsd.um.ac.ir/article_42616_3143fba8f9e5d808f2f1a201f307e0ea.pdf