ارزیابی دیدگاه مراجعه کنندگان به پارک‌های شهری نسبت به توسعه طراحی خشک منظری

نوع مقاله : مقاله علمی- ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران.

2 دانشیار گروه مهندسی محیط زیست، دانشگاه تهران.

چکیده

امروزه مفهوم شهرها بدون وجود فضای سبز موثر در شکل‌های گوناگون آن دیگر قابل تصور نیست. شهرها به عنوان کانون‌های تمرکز، فعالیت و زندگی انسان‌ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند، چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند. در این میان فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره شهرها در دگرگونی آن‌ها نقش اساسی دارند که کمبود آنها می‌تواند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. در بسیاری از کشورها آب به میزان کافی بوده و مقدار استفاده از آن به صورت یک مشکل مطرح نیست، اما در کشورهایی همچون ایران اقلیم حاکم باعث ایجاد محدودیت‌هایی در مصرف آن شده است. بر این اساس مسئولان اقداماتی برای داشتن فضای سبز همراه با کاهش مصرف آب انجام داده‌اند که بیشتر پیرو روش‌های گذشتگان است و اکثر این اقدامات متوجه منابع آب مورد استفاده برای آبیاری می‌شود. در این بررسی سعی شده بعد از مطالعه ضرورت وجود فضای سبز در ساختار شهر و ارائه روش‌هایی برای کاهش مصرف آب، به معرفی رویکرد خشک‌منظری، به عنوان راه‌کاری برای مصرف بهینه آب در فضای سبز شهری پرداخته شود، که ایجاد تغییر در پوشش گیاهی موجود در فضاهای سبز را به عنوان یکی از راهکارهای قابل اجرا پیشنهاد می‌کند. در مطالعه صورت گرفته در خصوص این طرح هم از مردم و هم از کارشناسان فضای سبز نظرسنجی به عمل آمده و پیشنهاداتی بر اساس نتایج بدست آمده مطرح شده است.

کلیدواژه‌ها


آذری‌دهکردی،ف. 1386. اصول اکولوژی سیمای سرزمین در معماری سرزمین و برنامه‌ریزی کاربردی زمین (ترجمه).
انتشارات اتحاد- ادبستان تهران. 96ص.
اسدالهی، ط.و طالبی،ک. 1386. ارزش و کاربرد گیاهان در منظرسازی فضاهای گرم و خشک. سومین همایش ملی فضای سبز و منظر شهری. ویژه‌نامه شماره 24. ضمیمه ماهنامه 86.
اسلامی، ا. 1384.امکان‌سنجی استفاده از گونه‌های گیاهی با توجه به اصول زری اسکیپ. دانشکده کشاورزی. دانشگاه تهران.
حکمتی، ج. 1386. مهندسی فضای سبز: طراحی پارک‌ها و ویلاها. انتشارات سپهر، تهران، 526ص.
سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج. 1390. گزارش مبانی نظری و روش‌شناسی. طرح جامع فضای سبز شهر کرج، شهرداری کرج، دانشگاه تهران، کرج، 201ص.
سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج/ ب. 1389. شناسنامه فضای سبز منطقه 8. شهرداری کرج، 51ص.
کاظمی، ف. 1386. استراتژی‌هایی برای طراحی منظر پایدار در مناطق خشک، نگرشی به برخی تجارب کشور استرالیا. سومین همایش ملی فضای سبز و منظر شهری، ویژه‌نامه شماره 24. ضمیمه ماهنامه 86.
Carrow R. N. 2005. Can we maintain turf to customers’ satisfaction with less water?.‌ ‌Agricultural Water Management, 80: 117 -131.
Dictionary, 2011. from http://dictionary.reference.com/browse/xeriscape.
www.alborznews.co/view/9664.aspx, 2013.
XeriscapePlans, 2011, from http://www.denverwater.org/
Conservation/Xeriscape
CAPTCHA Image