معرفی سامانه ارزیابی طرح‌های مطالعاتی در بخش آب (یادداشت فنی)

نوع مقاله : یادداشت فنی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

2 دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران

چکیده

مطالعات طرح‌های توسعه منابع آب به عنوان پایه برنامه‌ریزی‌های توسعه کشور در بخش منابع آب شناخته می‌شود. یکی از چالش‌های مهم در این بخش علاوه بر کیفیت نتایج خروجی رعایت برنامه زمان‌بندی، مستندسازی و ارزیابی مستمر پروژه در حین انجام می‌باشد. به منظور ارتقاء چارچوب‌های مطالعاتی بخش آب چه به لحاظ کیفیت انجام مطالعات و چه در بخش زمان‌بندی و کاهش فرآیندها، سامانه ارزیابی طرح‌های مطالعاتی به سفارش دفتر فنی آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی و پشتیبانی فنی شرکت مهندسین مشاور پژوهاب شرق در سال 1392 تهیه و تولید شده است. این سامانه‌ی تحت وب دارای یک بانک اطلاعاتی منسجم به منظور تهیه گزارش‌های مدیریتی است که قابلیت استفاده از ظرفیت‌های فنی کشور را در فرآیند تصویب مطالعات فراهم آورده است. این سامانه در بخش بانک اطلاعاتی از قابلیت‌های مدل .SQL و در بخش پشتیانی وب از قابلیت‌های مدل.Net استفاده می‌نماید. استفاده از این سامانه می‌تواند در تسریع دسترسی به نتایج، مستندسازی فرآیندهای مطالعاتی و در نهایت افزایش توان فنی و کاهش زمان بررسی طرح‌های مطالعاتی مؤثر باشد. با توجه به راه‌اندازی آزمایشی این سامانه در سرور آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی و بررسی فرآیندهای کاری در این سامانه در طول مدت بهره‌برداری آزمایشی، این سامانه آمادگی راه‌اندازی در سطح ملی را دارا می‌باشد. پیش بینی می‌شود با راه‌اندازی و استفاده از این سامانه شاهد افزایش سطوح دسترسی، ارزشیابی مستمر و خودکار فرآیندهای تصویب مطالعات و کاهش فرآیندهای بایگانی مرتبط باشیم.

کلیدواژه‌ها


روحانی رانکوهی، م. 1372. مقدمه‌ای بر پایگاه داده‌ها (بانک اطلاعاتی). انتشارات جلوه. تهران.
مهندسین مشاور پژوهاب شرق. 1392. گزارش طرح سامانه ارزیابی طرح‌های تأمین و انتقال آب در محدوده‌ی آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی،دفتر فنی آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی، 1392.
شرکت مدیریت منابع آب ایران. 1384. برنامه‌ریزی مدیریت تجهیز مالی طرح‌های آب. گزارش داخلی دفتر اقتصاد آب. انتشارات شرکت مدیریت منابع آب ایران. تهران.
CAPTCHA Image