مقایسه‏ آثار اقتصادی و مالی قیمت‏ گذاری آب و فاضلاب ژاپن با ایران

نوع مقاله : مقاله علمی- ترویجی

نویسنده

/

چکیده

استفاده از تجربه‌های سایر مؤسسات و کشورها، سبب عمق بخشیدن به دیدگاه‏ های مدیریت می‏شود. قیمت‏ گذاری آب، در مقایسه با سایر کالاها متأثر از ماهیت و شرایط خاص حاکم بر این صنعت، حساسیت بیش‏تری دارد. این موضوع سبب شده کشورهای مختلف از شیوه ‏های متنوعی در قیمت‏ گذاری آب استفاده کنند. با توجه به اهمیت موضوع شیوه‏ های قیمت‏گ ذاری آب و نتایج اقتصادی و مالی آن و این‌ که تاکنون مطالعه ‏ای در این زمینه در کشور انجام نشده، در این پژوهش سعی شده آثار اقتصادی و مالی قیمت‏ گذاری آب و فاضلاب ژاپن با ایران نقد و بررسی شود. اطلاعات این نوشتار بر اساس ترجمه‌ و تلخیص گزارش‌های منتشره از سوی انجمن متخصصین آب ژاپن، بازدیدهای میدانی انجام شده از برخی از شرکت‏ های ژاپنی و گزارش‌های تجمیعی صنعت آب و فاضلاب ایران در بازه‏ی زمانی سال‌های 94-1391 انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل مؤلفه‏ های اقتصادی و مالی صنعت آب و فاضلاب ژاپن و ایران از شیوه ‏های روندیابی، مقایسه مقطعی و تطبیقی استفاده شده است. نتایج نشان‏ دهنده قدرت نقدینگی بسیار بالا، ریسک ‏پذیری پایین، سودآوری مطلوب، کارآمدی بالا و... در صنعت آب و فاضلاب ژاپن به دلیل استفاده از رویکردهای اقتصادی در قیمت‏ گذاری است.

کلیدواژه‌ها


داودآبادی، م. 1395. نیم نگاهی به دوره آموزشی مدیریت بحران در صنعت آب و فاضلاب ژاپن. پروژهی ظرفیت ‏سازی مدیران بهره‏ برداری صنعت آب و فاضلاب. همکاری مشترک شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مرکز همکاری خاورمیانه‏ ژاپن (JCCME).
سجادی‏ فر، ح. و داودآبادی، م. 1395. اقتصاد آب شهری- کاربرد تئوری‏ ها، نظریه ‏ها و سیاست‏گذاری ‏های اقتصادی در صنعت آب و فاضلاب. انتشارات نویسنده، اراک، ایران.
دفتر تنظیم مقررات بازار آب و برق و خصوصی‏ سازی. 1394. ابلاغ مصوبه‏ وزیر در خصوص تعرفه ‏های آب و خدمات دفع فاضلاب شهری و روستایی و شرایط عمومی آن. وزارت نیرو.
دفتر نظارت مالی، بودجه و مجامع عمومی. 1395. گزارش نتایج عمل (شرکت‏ های آب و فاضلاب شهری). روایت شانزدهم. شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور.
دفتر نظارت مالی، بودجه و مجامع عمومی. 1395. گزارش ارزیابی عملکرد مالی صنعت آب و فاضلاب، روایت 22. شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور.
Japan Water Works Association (JWWA). 2015. Water Supply in Japan. Tokyo. Japan. (http://www.jwwa.or.jp/english/index.html).
CAPTCHA Image