Goal and Goal Setting in Strategic Planning, Case study: Qom Water and Wastewater Company

Document Type : Technical paper

Authors

1 PhD in Human Resource Management, Qom Water and Wastewater Company, Iran

2 MSc of Executive Management, Qom Water and Wastewater Company, Iran

3 Assistant Professor, Department of Human Resources Management, Payame Noor University and Todd Center Research Assistant, Iran

Abstract

The increasing acceleration in the formation of complex and dynamic environments and its importance in leading organizations in the present age has made strategic planning to be at the forefront of companies' goals. Strategic management as the art and science of formulating, implementing and controlling strategies that enable the organization to achieve its long-term goals. The purpose of this research is study and survey of affecting factors on organizational goals for strategic planning of organizations. The present research is descriptive-survey in terms of data collection and type of research in based on purpose is applied. In the statistical society of 181 experts working in Qom water and wastewater Company, 108 people were selected by random sampling method. The results show that the 6 factors of “operational clarity”, “alignment”, “environmental characteristics”, “alignment with the structure of the organization”, “non-repetition” and “detection of peripheral events” are the main components and determinative of goal setting organization in strategic planning. According to the obtained regression coefficients, the maximum effect is related to “alignment” variable with 0.321 regression coefficients. In other words, The goals of the organization must have a kind of unity and oneness while diversity and plurality. Using the results obtained in the water and wastewater companies of country can act as a guide and facilitator in strategies formulation and implementation.

Keywords

Main Subjects


اعرابی، س.م.، آقازاده، ه. و نظامی وند چگینی، ه. 1393. دستنامه برنامه‌ریزی استراتژیک، دفتر پژوهش‌‏های فرهنگی، تهران.
اکبریان، م. و نجفی، س.ا. 1398. اولویت‏ بندی اهداف استراتژیک در کارت امتیازی متوازن با تلفیق دیمتل و ای ان پی. نشریه تصمیم‏‏‏‏‏گیری و تحقیق در عملیات، 4(1): 74-87.
الوانی، س.م. 1398. مدیریت عمومی. نشر نی. چاپ پنجاه و ششم. تهران.
پهلوانیان، ح. 1388. تجربه‏‏‌‏ای موفق از کاربرد مدیریت استراتژیک (استراتژیک). انتشارات نیکو روش. چاپ دوم. تهران.
پیرانی، ع. 1398. اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر هدف‌گذاری و انگیزش تحصیلی بر رضایتمندی تحصیلی دانش ‏آموزان دختر دوره متوسطه دوم نظری شهر ایلام. سومین همایش ملی روانشناسی، تعلیم و تربیت و سبک زندگی دانشگاه پیام نور قزوین. قزوین.
دیوید، آ. ف. 1398. مدیریت استراتژیک، (ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی)، دفتر پژوهش ‏های فرهنگی، تهران.
رابینز، ا.پ. 1398.مبانی رفتار سازمانی ( ترجمه علی پارسیان و سید محمد اعرابی) ، تهران : دفتر پژوهش ‏های فرهنگی.
رضاییان، ع. 1395. مبانی مدیریت رفتار سازمانی. انتشارات سمت. چاپ شانزدهم. تهران.
ره‏پیک، ح. 1383. هدف و هدف‌گذاری در برنامه‌ریزی ملی و استراتژیک. فصلنامه مطالعات استراتژیک، 2: 217-232.
زارعی متین، ح. 1397. مبانی سازمان و مدیریت (رویکرد اقتضایی). انتشارات دانشگاه تهران. چاپ هفتم. تهران.
سرلک، م.ع. و فراتی، ح. 1392. سیستم‌‏های اطلاعات مدیریت پیشرفته، انتشارات دانشگاه پیام نور. چاپ هفتم. تهران.
شلینگ، م.ا. 1395. مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک (ترجمه سید محمد اعرابی و محمد تقی‏زاده مطلق)، دفتر پژوهش‌‏های فرهنگی، تهران.
طبیبی، س.ج. و ملکی، م.ر. 1396. برنامه‌ریزی استراتژیک. انتشارات ترمه. چاپ ششم.تهران.
علی احمدی، ع.ر. و اسدی، ک. 1385. کاربرد تئوری‏ ها و روش‏ های تجزیه و تحلیل محیطی در تنظیم نقطه تعادل استراتزی سازمانی. فصلنامه مدیریت فردا، 15 و 16: 5-12.
کوبین، ج.ن.، هنری م. و رابرت ‌ام، ج. 1382. مدیریت استراتزیک (فرآیند استراتژی)، (ترجمه محمد صائبی)، چاپ سوم. موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی. تهران.
کوهنو، ژ. 1382.تأثیر جهانی شدن بر استراتژی (ترجمه منوچهر پایور)پژوهشکده مطالعات استراتژیک، شماره گزارش 2-4-7-139.
مصلح شیرازی، ع. ن. و حیدری، ع. 1382. طراحی نظام ارزیابی و کنترل استراتژیک در الگوی مدیریت استراتژیک طرح‏گرا (مورد مطالعه: شرکت صنایع آذرآب). مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 19(38): 75-86.
مطهری، ع.ا. 1391. طراحی و تبیین مدلی برای کنترل استراتژیک در شرکت‌‏‏های اجرایی با مطالعه موردی شرکت آبفای قم، پایان‏نامه کارشناسی‌ارشد مدیریت اجرایی (استراتژیک) دانشگاه پیام نور مرکز ساوه.
مطهری، ع.ا. 1397. تجربه‌‏ای موفق از کاربرد کنترل استراتژیک. انتشارات سلسله. چاپ اول. قم.
نجات‏ بخش اصفهانی، ع. و نیکوکار، غ.ح. 1388. مدل کنترل استراتژیک دستگاه‏های فرهنگی کشور. انتشارات جباری. چاپ اول. قم.
Chirag D. 2019. “Strategy and Strategic Management" In Management for Scientists. Published online: 65-84
Daft Richard L. 1991. Management. (The Dryden Press series in management) Chicago. USA.
Fremont E. Kast and James E. Rosenzweing. 1985. organization and management. Forth edition McGraw-Hill Inc. USA.
Harrison, E. Frank 1991. Strategic control at the C. E. O. Level. International Journal of strategic management (Long Range planning) Great Britain: Pergamum Press plc, 24(6): 78–87.
https://www.iranmodir.com/business-failure/ (visited 9 November 2020)
https://www.hamshahrionline.ir/news/88682/%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF(visited9November 2020)
Hofer R., Charles W., Murray E., dwin A., Charon R. P., Robert A.B., Norman A. and Millner J.R. 1986. Strategic Management: A Casebook in policy and Planning second Edition. West Publishing's. West Publ. Co. USA.
Locke A. Edwin 1986.. generalizes from laboratory to field setting .University of Maryland. Academy of Management Review.
Mintzberg H., Raisinghani D. and Theorem A. 1976. The structure of ‘unstructured’ decision processes. administrative Science Quarterly Sage Publications, 21(2): 246-275.
Porter L., Lawler E. and Hackman R. 1975. behavior in organizations. Publisher: McGraw-Hill New York. USA.
Rouillard L. A.1994. Goals and goal setting .3rd Revised edition.Publisher:Kogan Page. London.
Singh S.K., Hugh J.W. and Richard T.W. 2002. EIS support for the strategic management process. Decision Support Systems, 33: 71–85.
Taryn C.K., Dennis A.R., Vogel D.R. Nunn maker J.F. 1992. the application of electronic meeting technology to support strategic management, MIS Quarterly, 16(3): 313–334.
CAPTCHA Image