پیاده‏ سازی سامانه اطلاعات مکانی و کاربرد آن در مدیریت و تصمیم ‏سازی شرکت‏ های آب و فاضلاب شهری

نوع مقاله : مقاله علمی- ترویجی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه شیراز

چکیده

محدودیت منابع آب موجود از یک سو و رشد روز افزون تقاضا در مقایسه با توسعه زیرساخت‏ های شهری در این بخش و نیاز به برنامه ‏ریزی ‏های لازم از سوی دیگر، لزوم استفاده از یک تفکر سیستمی و جامع در زمینه مدیریت منابع و توسعه زیرساخت‏ های آبرسانی را روز به روز آشکارتر و با اهمیت ‏تر می‏ سازد. همچنین مواجه شدن با حجم عظیمی از داده‏ ها و اطلاعات مکانی در اینگونه زیرساخت ‏ها، استفاده از فناوری‏ های نوین جهت جمع ‏آوری، ذخیره‏ سازی، پردازش، دسترسی، مدل‏ سازی و در نهایت فرآیند تصمیم‏ سازی در کوتاه‏ترین زمان، بالاترین دقت و کمترین هزینه را مطرح می‏ سازد. در این مقاله ضمن بررسی نحوه پیاده‏ سازی GIS در شرکت آب و فاضلاب شیراز، داده ‏های مکانی موجود در این شرکت و کلیه اطلاعات موجود در پایگاه‏ های داده توصیفی، که قابلیت تبدیل شدن به اطلاعات مکانی را دارد و یا به غنی نمودن پایگاه داده GIS کمک می‏نمایند بررسی شده است. همچنین ارتباط برخط1 بین این پایگاه‏ های داده با پایگاه داده GIS از طریق یک وب سرویس با استفاده از سیستم مدیریت پایگاه داده SQL Server2008 و رابط ArcSDE برقرار گردیده است. در نهایت کلیه اطلاعات مکانی و توصیفی بهنگام سازمان از طریق سرویس‏ های نقشه‏ ای تحت وب، به منظور استفاده در تصمیم‏ گیری و مدیریت بهینه منابع، در اختیار کاربران حوزه های مختلف قرار می‏گیرد.

کلیدواژه‌ها


دلاور، م.ر.، تابش، م. و جعفری، ه. 1383. کاربرد GIS در مدیریت سیستم‌های حوادث و اتفاقات شبکه‏های توزیع آب شهری. اولین کنگره ملی مهندسی عمران. تهران. ایران.
شرکت آب و فاضلاب شیراز. 1393. گزارش سالانه مجمع عمومی صاحبان سهام، دفتر بودجه و بررسی‌های اقتصادی. 110 ص.
عاشوری، ا. 1388. پیاده‏سازی سیستم اطلاعات جغرافیایی در شبکه توزیع آب شهری. پایان‏نامه کارشناسی‌ارشد. دانشگاه شهید بهشتی، گروه سنجش از دور و GIS.
علی‌محمدی، ع. 1388. مبانی علوم و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاه‌ها (سمت).
متکان، ع.ا،. شکیبا، ع.، حسینی‌اصل، ا. و عاشوری، ا. 1389. کاربرد GIS در شبکه توزیع آب شهری و مدیریت اطلاعات مشترکین. همایش ژئوماتیک. تهران. ایران.
منزوی، م. ت. 1393. آبرسانی شهری، انتشارات دانشگاه تهران. چاپ هجدهم، 380ص.
نقدی، م. و آل‌شیخ، ع.ا. 1392. پیاده‏سازی و ارزیابی یک سامانه مکانی تحت وب براساس فناوری رایانش ابری. نشریه علمی پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری، 3(1): 61-74.
وزارت نیرو، معاونت آب و فاضلاب شهری. 1379. طرح ملی تحقیق، توسعه و بهسازی آب کشور، طرح جامع سیستم اطلاعات جغرافیایی آب و فاضلاب شهری، موسسه تحقیقات و توسعه احسان.
Yeung A.K.W., Hall G.B. 2007. Spatial Database System, Design, Implementation and Project management. Springer. Netherlands, ( P. 19-175)
ESRI. 2014. Implementing ArcGIS for Water Utilities. ESRI Press. United States of America.
Law M. and Collins A. 2015. Getting to Know ArcGIS. Fourth edition ESRI Press. United States of America.
CAPTCHA Image