##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

مجتبی زینلی نجف آبادی حمید مظفریان شهریار بهارلویی

چکیده

صنعت آب و فاضلاب به عنوان یک صنعت زیربنایی، با در اختیار داشتن بیش از 20 میلیون مشترک (27 میلیون آحاد) تعاملات گسترده ‏ای با آحاد جامعه دارد که یکی از آن‏ها وصول مطالبات با توجه به ماهیت تعهدی بودن فروش محصولات و ارائه ‏ی خدمات می‏ باشد. وصول مطالبات و هزینه ‏های تحمیلی آن در مسیر ارائه ‏ی خدمات کمی و کیفی مطلوب به مشترکین، یک چالش جدی صنعت آب و فاضلاب محسوب می ‏شود. یکی از این هزینه ‏های تحمیلی، هزینه‏ های بانکی وصول مطالبات (کارمزد بانکی) می ‏باشد. آمار نشان می ‏دهد پرداخت حضوری مشترکین طی شش دوره ‏ی سال 1393، به تقریب 209 میلیارد ریال به هزینه ‏های جاری صنعت (شهری 122 و روستایی 87 میلیارد ریال) تحمیل کرده است. این موضوع یک روی سکه است و روی دیگر آن، اتلاف سرمایه‏ ها و منابع ملی می‏ باشد که در مسیر پرداخت حضوری قبوض توسط مشترکین هدر می‏رود. این پژوهش ضمن ارائه‏ ی تحلیلی جامع بر پرداخت حضوری قبوض و شفاف نمودن ابعاد چالش فوق، می‏ کوشد تا راهکارها و پیشنهادهایی را که حاصل جمع‏بندی نظرات کارشناسان شرکت‏ های آب و فاضلاب است، ارائه نماید. به منظور بررسی دقیق‏تر، سه سؤال و فرضیه مطرح و برای تجزیه و تحلیل داده‏ ها از تکنیک ‏های متداول آمار توصیفی و آنالیز واریانس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‏دهد با اطمینان (حداقل) 93 درصد توسعه یافتگی استان بر درصد پرداخت حضوری قبوض تأثیر داشته است. به طورکلی ایجاد بسترهای لازم برای افزایش پرداخت غیرحضوری قبوض یکی از عواملی است که موجب رضایت‏ مندی مشترکین شده و آثار بسیار زیادی مانند پرداخت به موقع قبوض و تأمین به موقع نقدینگی را به ارمغان خواهد داشت.

جزئیات مقاله

مراجع
اسلامی، س. 1391. تعیین و محاسبه درجه توسعهیافتگی استان‏های کشور طی دو مقطع 1385-1375. مجله اقتصادی (دو ماهنامه بررسی مسائل و سیاست‏های اقتصادی)، 12(1): 41-68.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. 1393. بخشنامه‏ی ابلاغ نرخ های جدید کارمزد خدمات بانکی(ریالی) به شبکه بانکی کشور به شماره85331/91 مورخ 05/04/91 و نامه‏ی شماره 110078/91 مورخ 29/04/91 بانک مرکزی. پورتال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. نشانی الکترونیک:
http://www.cbi.ir/simplelist/9212.aspx (بند اا).
داودآبادی، م و سیدزاده، س.ع. 1392. راهنمای جامع مدیریت مالی و اقتصادی صنعت آب و فاضلاب (به همراه تحلیل مولفه‏های مالی و اقتصادی-از تئوری تا عمل، فصل نهم: عملکرد مالی شرکت آب دنیوای هلند و مقایسه آن با صنعت آب و فاضلاب ایران در سال‏های 2006 و 2007. موسسه فرهنگی هنری پویه مهر اشراق.
روزنامه دنیای اقتصاد. 1387. شش روش پرداخت غیرحضوری قبوض خدماتی. روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 1748 به تاریخ 12/12/87، صفحه 12 (بانک و بیمه). آدرس اینترنتی:
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1815750
شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور. 1393. سامانه‏ی اطلاعات مدیریت (MIS). دفتر آمار و فناوری اطلاعات شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور. نشانی الکترونیک: http://mis.nww.ir/abfamis. تاریخ اخذ اطلاعات: پایان شهریور 1393.
ارجاع به مقاله
زینلی نجف آبادیم., مظفریانح., & بهارلوییش. (۱۳۹۴-۰۶-۳۰). تحلیلی بر پرداخت حضوری قبوض آب‏ بها و تأثیر آن بر هزینه‏ های شرکت‏ های آب و فاضلاب. آب و توسعه پایدار, 2(1), 17-24. https://doi.org/10.22067/jwsd.v2i1.45961
نوع مقاله
آب، اقتصاد و مدیریت