برگزاری اولین جشنواره ملی فناوری‏ های آب، بهره‏ وری و بازچرخانی

نوع مقاله : سایر مطالب علمی نشریه

نویسنده

دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

علت توجه به مسئله‏ ی آب، وضعیت بحرانی آب کشور در بسیاری از دشت ‏های کشور و به خصوص در شرق کشور است که آینده ‏ی خوبی را گواهی نمی‎دهد. دلیل شرایط بحرانی آب در کشور پیشی گرفتن مصارف از منابع است.
برای خروج از این وضعیت سه راه حل وجود دارد:
اولین راهی که تاکنون نیز پیگیری می ‏شده تولید منابع جدید از راه انتقال آب از بیرون حوضه خواه از داخل کشور مانند انتقال آب از خوزستان به اصفهان و خواه از خارج کشور مانند تاجیکستان و دریای عمان که این پروژه ‏ها بسیار گران قیمت بوده و ریسک بالایی دارند؛ لذا به زودی به نتیجه نخواهند رسید. دومین راه که مهمترین راه نیز می‏ باشد کم کردن مصارف است که این راه نیاز به اجماع و اعتماد قوی بین مردم دارد. راه حل سومی نیز وجود دارد که عبارت است از افزایش بهره‏ وری آب و جلوگیری از آلوده شدن منابع ، که راه حل نهایی نیست امّا مقدمه‌ای لازم تا رسیدن به راه حل نهایی است. البته این راه، راه کوتاه مدت و یا میان مدتی است که در صورت همراه بودن با کاهش برداشت می‏ تواند دشت‌هایی مثل مشهد را نجات دهد.
با توجه به اینکه بزرگترین مسئولیت معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، تشدید فعالیت ‏های فناورانه ‏ی کشور است، ستادهای فناوری در زیرمجموعه‏ ی این معاونت فعالیت می‏ کنند. یکی از این ستادها ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست است. جشنواره ملی فناوری ‏های آب، بهره‏ وری و بازچرخانی تحت حمایت این ستاد و نیز بنیاد ملی نخبگان در مشهد برگزار خواهد شد.
با توجه به اینکه در کشور ما کمتر به مسئله ‏ی فناوری آب توجه شده، لذا در این جشنواره بیشتر بر روی علوم و تحقیقات، مهندسی و طراحی تمرکز شده است. در برنامه‏ های این جشنواره‏، فن بازار، نمایشگاه اختراعات و تولیدات، نمایشگاه فنی- تخصصی، کارگاه ‏های آموزشی، سمینارهای علمی و نشست‏ های تخصصی، پیش‏بینی شده است.
محورهای این جشنواره بسیط و موضوعاتی مانند: مزرعه و گیاه، آبیاری، صنعت، خدمات، بازچرخانی و... در نظر گرفته شده است و امید است که در سخنرانی‏ ها و سمینارهای تخصصی بتوان از نظریات و تجریبات دانشگاهی، دستگاه‏ های دولتی، مسئولین با سابقه، بخش خصوصی و فناوران در این عرصه‏ ها استفاده نمود.
افزایش توجه و تمرکز صنایع، مدیران و اهل علم کشور به حوزه‏ ی فناوری و نیز شناسایی اختراعات و ابتکارات در حوزه ‏ی بهره ‏وری آب در بخش نمایشگاه از دستاوردهای این جشنواره محسوب می‏ شود و امید است این دستاوردها در درازمدت موجب بهبود وضعیت آب کشور شود.

کلیدواژه‌ها


دانشگاه فردوسی مشهد
ستاد آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری
بنیاد ملی نخبگان
پارک علم و فناوری خراسان
CAPTCHA Image