ارزیابی هزینه‏ های کیفیت و انتخاب گزینه مناسب برای کاهش هزینه ‏ها با مدل ‏های تحلیل سلسله مراتبی و شباهت به گزینه ‏های ایده‏ آل فازی (مطالعه‏ موردی: شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی)

نوع مقاله : مقاله علمی- ترویجی

نویسندگان

1 دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا، قزوین

2 مدیر کل دفتر مجامع و نظارت مالی، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

چکیده

امروزه پارامترهای هزینه و کیفیت دو عامل اساسی و مزیت رقابتی محسوب می ‏شوند. از این رو، بررسی رابطه‏ بین آن‏ها طی سال‏ های اخیر به ویژه در صنایع پیشرو مانند شرکت‏ های ارایه‏ دهندی خدمات عمومی شهری بسیار مورد توجه بوده، به طوری که افزایش رقابت ‏پذیری این واحدها، اهمیت تمرکز بر کاهش هزینه ‏های تولید و افزایش کیفیت خدمات را به دنبال داشته است. از سوی دیگر تولیدکنندگان همواره تلاش می‏کنند، هزینه ‏های تولید را کاهش دهند و کیفیت محصولات و خدمات را در سطح انتظارات مصرف‏ کنندگان حفظ نمایند؛ لذا در این پژوهش در صنعت آب و فاضلاب ابتدا، مهم‏ترین عامل ‏های ایجاد هزینه‏ کیفیت با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی و مدل شباهت به گزینه‏ های ایده ‏آل فازی3 شناسایی و رتبه ‏بندی شده و راهکارهای مناسب در راستای عامل ‏های محرک هزینه کیفیت ارایه شد. نتایج نشان می‏ دهد، بیشترین هزینه کیفیت در صنعت آب و فاضلاب هزینه ‏های ارزیابی (5/36 درصد) است و سایر هزینه‏ های کیفیت شامل شکست بیرونی (9/28 درصد)، شکست درونی (3/22 درصد) و پیش‏گیری (2/12 درصد) در رتبه‏ های بعدی قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


ابراهیمی، س. 1380. بررسی هزینه‎های کیفیت در صنایع با مقیاس کوچک، مطالعه موردی: شرکت فرمان خودرو سپاهان. پایان‏نامه کارشناسی‌ارشد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه صنعتی اصفهان.
بهشتی، ف. و قوامی، س. 1378. پیاده‏سازی سیستم هزینه‏یابی کیفیت در شرکت فرآورده‏های نسوز پارس. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
پورزرندی، م.، مینویی، م. و بیگدلی، س. 1389. طراحی الگوی شناسایی و محاسبه هزینه‎های کیفیت در صنایع خودروسازی. نشریه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 3: 73-95.
دارابی، ر. و فلاح نژاد، ع. 1388. ارزیابی موانع توسعه هزینه‎های کیفیت در صنعت محصولات شیمیایی. پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، 4: 155-184.
ستایش، م. و پورقدیری، م. 1388. بررسی موانع توسعه هزینه یابی کیفیت. نشریه حسابرس، 44: 132-144.
مؤمنی، م. 1385. پژوهش عملیاتی پیشرفته. انتشارات دانشگاه تهران- دانشکده‏ی مدیریت.
Chang D.Y. 1996. Applications of the Extent Analysis Method on Fuzzy AHP. European Journal of Operational Research, 95(3): 649-655.
Chopra A. and Garg D. 2011. Behavior Patterns of Quality Cost Categories. Total Quality Management, 23: 510 – 515.
He, Dadi. 2010. Engineering Quality Systems: Cost of Quality. Modern Applied Science, 4(5): 102.
Juran J.M. 1962. Quality Control Handbook. 1st Edition. McGraw-Hill. New York.
Longaraya A., Goisa J. and Munhoza P. 2015. Proposal for Using AHP Method to Evaluate the Quality of Services Provided by Outsourced Companiesn. Information Technology and Quantitative Management (ITQM).
Omar m.k. and Murgan sh. 2014. An Improved Model for the Cost of Quality. International Juran of Quality and Reliability Management. 31(4): 395-418.
CAPTCHA Image