مدیریت آب و اقتصاد
عبدالحکیم کلامی؛ هرمز مهرانی؛ پرویز سعیدی؛ ابراهیم عباسی
چکیده
خشکسالی، افزایش جمعیت، صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی از عواملی است که منجر به بحران منابع آب در کشور شده است بنابراین باتوجهبه وضعیت موجود منابع آب کشور، راهکارهای مبتنی بر برنامهریزی و تغییر الگوهای مصرف میتواند شرایط بحران کم آبی را کاهش دهد. در این راستا، بازاریابی اجتماعی نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف آب، دارد. بنابراین ...
بیشتر
خشکسالی، افزایش جمعیت، صنعتی شدن جامعه و گسترش شهرنشینی از عواملی است که منجر به بحران منابع آب در کشور شده است بنابراین باتوجهبه وضعیت موجود منابع آب کشور، راهکارهای مبتنی بر برنامهریزی و تغییر الگوهای مصرف میتواند شرایط بحران کم آبی را کاهش دهد. در این راستا، بازاریابی اجتماعی نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف آب، دارد. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی در حوزه صنعت آب و فاضلاب کشور بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از آنجاییکه روش اجرا، توصیفی-پیمایشی بود با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. در مرحله کیفی تیم مشارکتکننده تحقیق 16 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. در مرحله کمی جامعه آماری، کارشناسان آب و فاضلاب کشور به تعداد 3500 نفر بودند که حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 346 نفر تعیین و برای نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش تحلیل محتوا و برای تحلیل روابط متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. نتایج نشان دادند عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی، شامل 20 مؤلفه در قالب 6 بعد (خودپنداری-کنترل رفتاری ادراک شده-دینداری-هنجارهای ذهنی-نگرش-هنجارهای اخلاقی) میباشند. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان دادند عوامل نگرش با ضریب (0/436) بیشترین و دینداری با ضریب (0/310) کمترین تأثیر را بر بازاریابی اجتماعی دارند.
مدیریت آب و اقتصاد
عبدالحکیم کلامی؛ هرمز مهرانی؛ پرویز سعیدی؛ ابراهیم عباسی
چکیده
کارکرد سیستماتیک بازاریابی همراه با تکنیکها و مفاهیم دیگر بهمنظور دستیابی به اهداف رفتاری خاص در راستای کسب نتایج اجتماعی، بازاریابی اجتماعی میباشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی اجتماعی در حوزه صنعت آب و فاضلاب کشور است. روش پژوهش کیفی و با راهبرد نظری داده بنیاد انجام شد. به این منظور با 16 نفر از خبرگان و متخصصان بهصورت ...
بیشتر
کارکرد سیستماتیک بازاریابی همراه با تکنیکها و مفاهیم دیگر بهمنظور دستیابی به اهداف رفتاری خاص در راستای کسب نتایج اجتماعی، بازاریابی اجتماعی میباشد. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل بازاریابی اجتماعی در حوزه صنعت آب و فاضلاب کشور است. روش پژوهش کیفی و با راهبرد نظری داده بنیاد انجام شد. به این منظور با 16 نفر از خبرگان و متخصصان بهصورت هدفمند و با روش گلوله برفی مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته انجام شد.دادهها بهصورت منظم با استفاده از رویکرد استراوسی که با استفاده از گامهای تحلیل دادهها مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی و تدوین یک الگوی منطقی با یک توصیف بصری از نظریه تولید شده تأکید دارد.پس از تمامی مراحل کدگذاری، مدل نهایی بهدست آمد. یافتهها نشان داد، مقولههای اصلی راهبردی مدل شامل آموزش، گسترش ارتباطات و یادآوریکنندهها میباشد.مولفههای مقولهها بهترتیب شامل موارد ذیل هستند: بالابردن سطح آگاهی و آموزش همگانی، آموزش زنان خانهدار، آموزشهای غیرحضوری، تدوین مطالب آموزشی و برگزاری کلاسها و دورههای توجیهی و آموزش در مدارس برای مقوله آموزش. برگزاری نمایشگاهها، میزگردهای مطبوعاتی، نصب پوستر و عکس و پخش فیلم، چاپ شعارهای صرفهجویی و تبلیغات از رسانهها برای مقوله گسترش ارتباطات و نصب تراکتها و اعزام افراد یادآوریکننده جهت صرفهجویی به منازل برای مقوله یادآوریکنندهها بود و در نهایت، حفاظت و ذخیره منابع آب، کاهش هزینههای دولت و خانوارها، برقراری عدالت در توزیع آب، جلوگیری از جیرهبندی آب، جلوگیری از خروج ارز از کشور و ایجاد بستر رشد و توسعه اقتصادی کشور به عنوان پیامدهای مدل نهایی پژوهش شناسایی شدند.