با همکاری انجمن هیدرولیک ایران
مدیریت آب و اقتصاد
بازتاب‌های آبی در آینه ذهن: کاربست پدیدارشناسی در تحلیل بازار آب سمنان

سید عباس ابراهیمی

دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1403، ، صفحه 129-156

https://doi.org/10.22067/jwsd.v11i4.2408-1353

چکیده
  اجرای طرح بازار آب در استان سمنان به‌عنوان یک تجربه نوین در مدیریت منابع آب، فرصت‌های بی‌نظیری را برای بهبود بهره‌وری و ایجاد تعادل در استفاده از منابع آبی فراهم کرده است. بااین‏‌حال، با وجود گذشت زمان اندک از راه‌اندازی این بازار، استقبال چندانی از این طرح صورت نگرفته است. این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی، به بررسی عمیق تجربیات ...  بیشتر

مدیریت آب و اقتصاد
سرمقاله: بازار آب و حکمرانی

انوش نوری اسفندیاری

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1403

چکیده
  از دیدگاه تکوینی، طراحی بازاررسمی و حکمرانی همزمان با بروز مسایل و رشد بازار، نیاز به تطبیق و کامل‌تر شدن دارند. در ازای این زحمات، در زمانه‌ای که مدیریت کمیابی آب دشوارتر شده، توسعه بازار رسمی کماکان به عنوان مهم‌ترین سیاست به اشتراک‌گذاری و بازتخصیص آب و تطبیق مدیریت مزرعه با تغییرات اقلیمی، جایگاه خود را بر روی میز سیاستگذاران، ...  بیشتر

مدیریت آب و اقتصاد
یادداشت تحلیلی: اجرای آزمایشی بازار آب در محدوده مطالعاتی خواف استان خراسان رضوی

حسین حیدرزاده؛ سید حمید میرقاسمی؛ مجتبی برغمدی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 118-119

چکیده
  بازار آب دریچه‌ای نو برای مدیریت مصرف و تقاضا می‌باشد. این بازار، محلی است که در آن به تقاضاهای جدید آب پاسخ داده می‌شود و افراد حقیقی و حقوقی دارای مجوز برداشت از منابع آب زیرزمینی از طریق صرفه‌جویی یا افزایش راندمان آب، می‌توانند بخشی از حق‌آبۀ در اختیار خود را طی مکانیسمی وارد بازار آب نمایند و صنایع و معادن و یا کشاورزانی که ...  بیشتر

مدیریت آب و اقتصاد
کنکاشی در انگاشت‌های بازار آب ایران

کاظم اسماعیلی؛ وحیده مرتضوی امیری؛ مائده اسکوهی

دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1403، ، صفحه 122-147

چکیده
  بازارهای آب به گونه‌های مختلفی ظهور یافته‌اند: برخی به‌تدریج با توسعه کاربری آب تکامل یافته‌اند (مانند جنوب شرق استرالیا)، یا در پاسخ به یک رویداد حقوقی مطرح و ایجاد شده‌اند (مانند اقامه دعوای حقوقی در موضوع حفاظت از گونه‌های در معرض خطر در تگزاس)، و یا برای کوچک‌سازی دولت و کاهش بار مالی دولت ایجاد گشته‌اند (مانند تمرکززدایی در ...  بیشتر

بازار آب در تئوری و عمل: شکست بازار و سیاست عمومی

محمدرضا نظری

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 103-114

https://doi.org/10.22067/jwsd.v3i1.59448

چکیده
  امروزه توسعه ساز و کارهای تخصیص مبتنی بر بازار به عنوان یک روش پایدار، انعطاف ‏پذیر و کارا در مدیریت منابع آب و باز توزیع آن بین مصارف مختلف مطرح است. با این حال توانایی بازار در تخصیص کارا و بهینه آب در گرو برقراری شرایطی خاص از بازار و کالای مورد مبادله (آب) است. تجارب مختلف نشان می‏ دهد که در عمل توانایی بازار در ایجاد چنین تخصیصی ...  بیشتر