رویکرد جدید در کاهش طعم و بو از آب سدکارده با استفاده از سامانه‌ی ترکیبی فراصوت، سوپرهواده و جذب سطحی (مطالعه موردی: تصفیه‌خانه‌ی آب شماره‌ی 1 مشهد)

نوع مقاله : مقاله علمی- ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مهندسی آب سازه های آبی، دانشگاه فردوسی مشهد، ناظر بهره برداری شبکه های فاضلاب شرکت آب و فاضلاب مشهد.

2 دانشیار گروه مهندسی آب، دانشگاه فردوسی مشهد.

چکیده

ژئوسمین و دومتیل ایزوبورتئول عوامل رایج ایجاد بو در آب هستند. در تصفیه‌خانه‌های آب اغلب از فرآیندهای متعارف هوادهی، انعقاد، لخته‌سازی، کلرزنی یا ازن‌زنی و جذب سطحی به عنوان عوامل پیشگیرانه در کاهش بو استفاده می‌شود. ولی هر یک از این فرآیندها به تنهایی قادر به حذف کامل بو نیستند. بوی‌ ماهی، علف و لجن به شدت تابع رشد زیاد جلبک­ها در ماه­های گرم است. در تصفیه‌خانه‌ی شماره‌ی 1 مشهد، ژئوسمین از عوامل عمده تولید بو می‌باشد که منبع آن عمدتاً در اثر ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی، صنعتی، پساب‌های کشاورزی، حاصلخیزکننده‌ها، ورود مواد مغذی به آب سد کارده و به تبع آن رشد جلبک در فصل گرما است. این پژوهش به عنوان تنها سامانه ترکیبی علاوه بر توجیه فنی، نسبت به روش­های متداول توجیه اقتصادی نیز داشته و با توجه به شرایط عملیاتی تصفیه‌خانه‌ی آب شماره‌ی 1 مشهد، به عنوان تنها طرح قابل اجرا می­باشد. در این تصفیه‌خانه روش ترکیبی حذف جلبک از طریق امواج فراصوت توسط سیستم مافوق صوت به همراه هوادهی عمقی انجام شده است. در هوادهی عمقی توسط سوپرهواده، آلاینده‌ها با فرآیند دو فازیِ آب و هوا و با جریان صعودی هوا حذف می‌شوند. سپس زلال‌سازی و تصفیه نهایی با کمک روش جذب سطحی و با نصب فیلترهای مرکب از زغال و کربن فعال در محل سرریز و خروجی پولساتورها انجام می‌شود. این فرآیند که برای اولین بار پیشنهاد می‌شود، می‌تواند تا %95 آلودگی مربوط به ژئوسمین را در آب کاهش دهد.

کلیدواژه‌ها


مرتضوی، م. ص. 1392. حذف جلبک‌های سبز - آبی به روش الکتروکواگولاسیون سد میناب. شانزدهمین همایش ملی بهداشت محیط. دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران.
نتایج آزمایشات آزمایشگاه مرجع آب و فاضلاب مشهد بر روی آب سد کارده به شماره نمونه‌های K 501 الی K 504 و گزارش مورخ 23/12/1386 و شماره نمونه‌های K 506 الی K 518 و گزارش مورخ 26/12/1387
Brown University. 2007. Good Earth: Chemists show origin of soil scented Geosmin. science Daily, visited in http://www.sciencedaily.com/releases/2007/09/070916143521.htm.
Bird R. Stewart W. and Lightfoot E. 2001(second edition). Trasport phenomena. university of Wisconsin-Madison. ISBN 0-471-07392-X.
Eylers h. and kavanaugh M. 1997. Air stripping Application for MTBE Removal from Drinking Water, ,p.E. TT chapter2 Air strippingp. pages:30-40.
Shimizu Y. 2003. The effect of the ultrasonic unit LG sonic ichthyoid blade in a strictly controlled environment Report. Kyoto university.
CAPTCHA Image