بررسی مدل‌های مدیریت استراتژیک تکنولوژی و ارائه مدل مناسب برای شرکت‌های آبفار (مطالعه‌ی موردی: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی)

نوع مقاله : مقاله علمی- ترویجی

نویسندگان

شرکت آب و فاضلاب روستایی مرکزی

چکیده

با توجه به اهمیت بالای توسعه تکنولوژی، مدیران ارشد بنگاه های اقتصادی بایستی با درک صحیح از توانمندیهای تکنولوژیک سازمان خود و شناخت از تغییر و تحولات روز دنیا و کسب اطلاع از تلاش رقبا برای دستیابی به تکنولوژیهای نوین، در راستای رشد توانمندی تکنولوژی سازمان خود گام بردارند. به همین منظور مدل ارزیابی نیاز تکنولوژیک، شاخصی جهت تعیین قابلیتهای مورد نیاز برای اجرای برنامه های تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه طراحی شده است. در این مقاله با استفاده از مدل مذکور، سطح توانمندیهای تکنولوژیک شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی و خلأ موجود در آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این مدل سطح توانمندی شرکت از 9 بعد را مورد ارزیابی قرار داده و در هر یک، وضعیت شرکت را مشخص مینماید. نتایج نشان میدهد که این شرکت به لحاظ جذب، بکارگیری و اکتساب تکنولوژی امتیاز کمتری را در مقایسه با سایر ابعاد دارد. همچنین واحدهای استراتژیک تکنولوژی در این شرکت، واحدهای کنترل کیفی و اداره نگهداری و اداره نظارت تشخیص داده شدند. بر این اساس نیاز به تکنولوژی در این واحدها دارای اهمیت بیشتری است. در خصوص تعیین استراتژیهای تکنولوژی مناسب برای شرکت نیز از بین مدلهای ارائه شده با کمک مدل AHP، مدل ارزیابی نیاز تکنولوژی انتخاب شده است. از دیدگاه این مدل نیاز تکنولوژی به شش دسته تقسیم شده و میزان جذابیت و توانمندی در تکنولوژیهای موردنظر، ارزیابی شد. با توجه به رتبهبندی جذابیت و توانمندی تکنولوژیها، سه تکنولوژی تله متری و اسکادا، سیستم های گندزدایی و انرژیهای نو به ترتیب دارای بیشترین اهمیت در شرکت های آبفار استان مرکزی می باشند.

کلیدواژه‌ها


خلیل، ط. 1381. مدیریت تکنولوژی. مترجم: سید کامران باقری و دیگران. انتشارات پیام متن.
حاج فتحعلیها، ع. 1386. توسعه تکنولوژی. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول.
طباطبائیان، س.ح.، محمدپور، م. و نجفی، ا. 1384. ارزیابی توانمندی تکنولوژی در سطح بنگاه. چاپ آرین.
خمسه، ع. و شفقت، س. 1389. ارزیابی سطوح توانمندی تکنولوژیک در صنایع فلزی با مدل نیاز تکنولوژیک (تحقیق موردی: سازههای فلزی یاسان). چهارمین کنفرانس مدیریت تکنولوژی. تهران.
Hax A.C., Majluf N.S. 1996. The Strategy Concept & Process: A Pragmatic Approach. Upper Saddle River, N.J: Prentice Hall.
CAPTCHA Image