نوع مقاله : پژوهشی کاربردی
نویسندگان
1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت، حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
چکیده
امروزه باتوجهبه کاهش منابع آبهای زیرزمینی و یخچالهای طبیعی و افزایش دما و عدم کنترل مصارف آب شرب، بسیار بیشتر از گذشته نیاز به اصلاح مصرف و بهبود و صرفهجویی در مصرف آب احساس میشود. در این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل موثر بر صرفهجویی در مصرف آب که شامل تبلیغات، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد صرفهجویی، تعهد اخلاقی و فشار اجتماعی بر رفتار صرفهجویی است، پرداخته شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه سرپرستان خانوارهای شهر یاسوج بود. دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد بررسی و تحلیلهای آماری قرار گرفت. نتایج نشان داد که نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد صرفهجویی و فشار اجتماعی بر رفتار صرفهجویی تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین نگرش و کنترل رفتاری درک شده به طور غیرمستقیم از طریق میانجیگری قصد صرفهجویی بر رفتار صرفهجویی تأثیرگذار است.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله