نوع مقاله : پژوهشی کاربردی
نویسندگان
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
امروزه باتوجهبه کاهش منابع آبهای زیرزمینی و یخچالهای طبیعی و افزایش دما و عدم کنترل مصارف آب شرب، بسیار بیشتر از گذشته نیاز به اصلاح مصرف و بهبود و صرفهجویی در مصرف آب احساس میشود. در این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل موثر بر صرفهجویی در مصرف آب که شامل تبلیغات، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد صرفهجویی، تعهد اخلاقی و فشار اجتماعی بر رفتار صرفهجویی است، پرداخته شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است و همچنین از لحاظ بازه زمانی پیمایشی - مقطعی است. دادههای این پژوهش از نوع کمی و از طریق پرسشنامه ساختاریافته جمعآوری شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه سرپرستان خانوارهای شهر یاسوج بود. دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزارهای SPSS و AMOS بررسی و تحلیلهای آماری شد. نتایج نشان داد عوامل نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد صرفهجویی و فشار اجتماعی بر رفتار صرفهجویی تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین عوامل نگرش و کنترل رفتاری درک شده به طور غیرمستقیم از طریق میانجیگری قصد صرفهجویی بر رفتار صرفهجویی تأثیرگذار است.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله