با همکاری انجمن هیدرولیک ایران

نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران

10.22067/jwsd.v12i1.2410-1369

چکیده

امروزه باتوجه‌به کاهش منابع آب‏‌های زیرزمینی و یخچال‏‌های طبیعی و افزایش دما و عدم کنترل مصارف آب شرب، بسیار بیشتر از گذشته نیاز به اصلاح مصرف و بهبود و صرفه‌جویی در مصرف آب احساس می‏‌شود. در این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل موثر بر صرفه‏‌جویی در مصرف آب که شامل تبلیغات، نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد صرفه‏‌جویی، تعهد اخلاقی و فشار اجتماعی بر رفتار صرفه‏‌جویی است، پرداخته شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی - پیمایشی است و همچنین از لحاظ بازه زمانی پیمایشی - مقطعی است. داده‏‌های این پژوهش از نوع کمی و از طریق پرسشنامه ساختاریافته جمع‏‌آوری شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه سرپرستان خانوارهای شهر یاسوج بود. داده‏‌ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌وسیله نرم‌افزارهای SPSS و AMOS بررسی و تحلیل‏‌های آماری شد. نتایج نشان داد عوامل نگرش، کنترل رفتاری درک شده، قصد صرفه‏‌جویی و فشار اجتماعی بر رفتار صرفه‏‌جویی تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین عوامل نگرش و کنترل رفتاری درک شده به طور غیرمستقیم از طریق میانجی‏گری قصد صرفه‏‌جویی بر رفتار صرفه‌جویی تأثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image